Benvinguts al bloc del Projecte Crea't 2.

Benvinguts al bloc del Projecte Crea't 2.
Aquest Projecte neix de la voluntat d'unir els móns de l'escola bressol i les escoles de proximitat. Sota les premisses de treballar la creativitat i com aprendre a gestionar les emocions es crea un grup format l'Escola Bressol Municipal El Lligabosc, l'Escola El Ganxets, l'Escola Joan Rebull i l'Escola Cèlia Artiga de Reus.
Junts cerquem, descobrim, debatem ( i també estripem) un munt d'activitats realitzades a les nostres escoles que, després d'aprovar-les us les presentem.
Amb aquest bloc iniciem un camí que esperem que sigui tant enriquidor per aquells que en formem part, com per tots aquells que ens visiteu.

Articles

La Creativitat en l’educació 

Pel que sembla, la Creativitat és un valor en alça en l’educació contemporània. Està present en totes les àrees del coneixement. No ha de ser exclusivament artística, també pot ser científica o social. Però no oblidem que és en l’educació plàstica on la Creativitat esdevé un objectiu a assolir.

L’educació és creativa? Eduquem en la creativitat? Molt em temo que desenvolupar aquestes preguntes em donaria per escriure tot un llibre i a la vegada suposaria, com a docent que sóc, fer una declaració d’intencions.

Educare i educere són dos termes llatins que es tradueixen com educació. Educare té el sentit de guiar, un acte que consisteix a proporcionar, des de fora, allò que l’individu necessita per desenvolupar-se, per créixer en el coneixement.  Educere és extreure, té el sentit oposat a l’anterior terme. Educare i educere serien equivalents al procés  d’ensenyament i aprenentatge. Una educació creativa és aquella on es crea un espai òptim on educare i educere dialoguen.

M’agrada plantejar la docència des de la seva vessant creativa. Una aula no deixa de ser un espai on interaccionen diverses persones que generen coneixement, tothom té moltes coses a dir. La predisposició de l’alumne i la seva participació és clau. Però també és bàsica la figura del professor que aplica estratègies, dóna eines i genera preguntes als alumnes, propiciant així un entorn on es fomenta el pensament crític i la creativitat.

Si com a docents ens centrem en l’educare, estem perpetuant una transmissió de coneixements, una educació memorística superficial. M’interessa especialment la idea de Howard Gardner que cal proporcionar als alumnes les eines intel•lectuals perquè pensin tal com ho faria un científic o un pintor. El mateix autor afirma que el pensament artístic no és menor que altres tipus de pensament , tot el contrari, és anàleg al pensament científic. 

L’estímul i el desenvolupament del pensament creatiu s’inicia en les primeres etapes de la nostra vida i com és sabut no es tracta d’un talent innat. La creativitat serveix per a tota a la vida i per sempre, innovar, solucionar conflictes mirar d’una altra manera allò que ens envolta. Hem de tenir present que els infants d’avui desenvoluparan treballs que encara no estan inventats. Cal estimular els nens des de ben petits perquè trobin noves combinacions i respostes originals; des de l’educació artística hauria d’estar prohibit realitzar activitats uniformadores amb una única solució vàlida. S’ha de valorar el procés enfront del resultat i reivindicar el dret a experimentar, a equivocar-nos i a insistir. Sobre tot no s’ha d’oblidar que la creativitat també requereix  tenacitat i esforç personal.

Molt sovint els mitjans ens recorden que cal que les persones siguin creatives per potenciar el desenvolupament social i econòmic d’un país. Sir Ken Robinson, en la seva conferència a TED (Technology, Entertainment, Design), de ja fa uns quants anys, ens va sacsejar amb l’afirmació “l’escola asfixia la creativitat”. 

Teòrics i  docents en vam prendre nota, ja fa temps que  tenim present  la importància de la creativitat en l’educació i que estem treballant en aquest sentit des de les aules. Però encara falta que els polítics que controlen els currículums i els sistemes educatius prenguin consciència d’aquest fet. O potser és que el pensament crític que implica la creativitat no interessa?

Ester Ferrando
Artista i Docent

-

REVISTA DE L'ASSOCIACIÓ DE MESTRES ROSA SENSAT